Każdy z nas zna osobę, która pochłania ogromne ilości jedzenia, a mimo to nie przybiera na wadze i cieszy się szczupłą sylwetka oraz taką, która pomimo jedzenia w miarę zbilansowanych posiłków ciągle boryka się z nadwagą. Dlaczego jedni z nas mogą jeść bez ograniczeń, a inni musza pilnować swojej diety? Winę za to ponosi przemiana materii i metabolizm.

Czym jest metabolizm, jak go przyspieszyć i zrzucać kilogramy bez wysiłku?

Najprościej – metabolizm to proces przekształcania spożytych pokarmów w niezbędną do funkcjonowania energię. Na szybkość metabolizmu ma wpływ wiele czynników, takich jak wiek: po 25 roku życia metabolizm zaczyna zwalniać o około 5% co 10 lat, płeć – mężczyźni mają szybszy metabolizm za sprawą większej ilości mięśni czy geny – w niewielkim stopniu metabolizm dziedziczymy również po rodzicach. Pomimo ogólnych czynników warunkujących, badania naukowe dowodzą, że szybkość przemiany materii w 50% zależy od nas samych i naszego stylu życia.

 

A więc jak skutecznie przyśpieszyć metabolizm?

Aktywność fizyczna

Prowadzenie aktywnego trybu życia to jeden z najskuteczniejszych sposobów na przyśpieszenie metabolizmu. Podczas planowania treningów warto pamiętać o tym, by łączyć ze sobą różne rodzaje ćwiczeń, np. treningi siłowe, pływanie i jazdę na rowerze. Najważniejsza jest jednak regularna aktywność, ponieważ tylko systematyczny wysiłek fizyczny skutecznie przyśpieszy metabolizm.

Regularne i zbilansowane posiłki

Planowanie posiłków to niezwykle skuteczny i efektywny sposób zapanowania nad swoją dietą. Spróbuj zaplanować swój codzienny jadłospis tak, by zawierał 5 posiłków w regularnych odstępach czasu. W ten sposób przyzwyczaisz swój organizm do jedzenia o określonych porach i oduczysz go magazynowania składników odżywczych na później, co następnie przyśpieszy przemianę materii. Pamiętaj również o śniadaniu – zjedzenie pożywnego, pierwszego posiłku podkręca przemianę materii i dostarcza energii na cały dzień. (Jeśli nie lubisz jeść śniadań lub nie masz czasu, by je przygotować i zjeść przed wyjściem z domu, sprawdź nasz post ,,5 pomysłów na idealnie smoothie śniadaniowe” na bit.ly/1QwKlBZ).

Dodatki do diety

Istnieją również produkty naturalne, które dołączone do posiłków skutecznie przyśpieszają metabolizm, takie jak:

– Zielona herbata – zawiera teinę i teofilinę, które pobudzają wydzielanie soków żołądkowych i przyśpieszają przemianę materii.

– Papryczka chili – zawiera kapsaicynę, która znacząco przyśpiesza metabolizm i pobudza wydzielanie soków trawiennych.

– Imbir – zawiera gingerol, który ułatwia trawienie, ma działanie rozgrzewające i również przyśpiesza metabolizm.

Nie wolno również zapominać o regularnym przyjmowaniu płynów – minimum 8 szklanek wody dziennie,  które nie tylko nawadniają, ale także ułatwiają trawienie, a dzięki temu przyśpieszają przemianę materii.

Zdrowy sen

Odpowiednia ilość snu to podstawa – jeśli będziesz spał mniej niż 7-8 godzin dziennie, Twój metabolizm będzie działał dużo wolej w ciągu całego dnia. Pilnuj również regularności swojego snu. Wstawaj i kładź się mniej więcej o tej samej porze każdego dnia oraz zadbaj o odpowiednie warunki, które zapewnią Ci dobry, wartościowy sen, takie jak świeże powietrze czy odpowiednia, wygodna poduszka.