To, że Polacy kochają grillować nie ulega najmniejszej wątpliwości. Spory budzi za to kwestia, czy grillowane potrawy są zdrowe, czy może wręcz przeciwnie. Dziś podpowiemy Wam jak przyrządzać dania z grilla tak, by były zarazem zdrowe i smaczne.

Wyeliminować toksyny

Najwięcej zależy od tego, czym palimy pod naszym grillem. Najbardziej odpowiednie są brykiet i węgiel drzewny, z których wyeliminowano szkodliwe substancje, a w procesie produkcji wzbogacono o skrobię spożywczą. Powinniśmy zrezygnować natomiast z drewna iglastego, szyszek i igieł, gdyż ich spalanie może powodować powstawanie szkodliwych związków, które osadzą się na żywności. Pod żadnym pozorem nie wolno również wrzucać do ognia papieru i pokrytego lakierem drewna. Jako podpałki należy używać naturalnych substancji, które spalają się całkowicie, nie wydzielając przy tym żadnego zapachu.

Koniecznie zadbaj też, by ruszt na którym będą pieczone potrawy był należycie oczyszczony ze starego tłuszczu i pozostałości przygotowywanych wcześniej potraw. Przed grillowaniem należy też pozbyć się starego, niedopalonego węgla, gdyż gromadzą się w nim toksyny, uwalniane podczas spalania. Co ciekawe, działanie niepożądanych substancji redukuje stosowanie przypraw, głównie bazylii, mięty, oregano i tymianku. Co więcej, zwracajmy uwagę, czy zakupione przez nas mięsa nie mają w swoim składzie azotanów i azotynów (od E249 do E252).

Do wyboru, do koloru

Jeśli zależy Ci, aby mięso, które wrzucasz na grilla było chude i bogate w białko, najlepiej sięgnij po pierś z kurczaka lub z indyka. Na grillu doskonale sprawdzają się też ryby i warzywa: cukinia, bakłażan, kukurydza i papryka. Jeśli brakuje Ci inspiracji do przygotowania ciekawego i zdrowego dania z grilla nie martw się – od czego jest FitHero? Oto trzy propozycje idealne na grilla w majowy weekend i nie tylko.

  1. Łosoś z grilla

Przed wrzuceniem na ruszt należy przez 2 godziny marynować rybę. Marynata powinna składać się z oliwy z oliwek, zgniecionego czosnku i świeżych ziół (na przykład tymianku i rozmarynu). Zanim łosoś trafi na ruszt, zawiń go w folię aluminiową – dzięki temu ryba jeszcze bardziej przejdzie marynatą i nie przytwierdzi się do rusztu.

  1. Kurczak w marynacie Savory

Powyższa zalewa sprawi, że mięso będzie kruche, delikatne i soczyste. Do przyrządzenia wspomnianej marynaty potrzebujemy ¼ szklanki dowolnego sosu do mięs, 2 łyżek brązowego cukru, 2 łyżki świeżo wyciśniętego soku z limonki i ¼ łyżeczki zmielonej czerwonej papryki. Mięso pozostawiamy przez godzinę – dwie w marynacie, a następnie wrzucamy na grilla.

  1. Burgery z łososia z sałatką z awokado

Aby przygotować efektownego burgera z łososia potrzebujemy: filet z łososia (ok. 500 g), czerwoną fasolę z puszki (1 puszka), szczypiorek (2 łyżki), oliwę z oliwek (1 łyżka), cebulę, sól, pieprz, czosnek i paprykę mieloną. Do sałatki użyjemy natomiast: rukolę (1 opakowanie), dojrzałe awokado (1 sztuka), pomidorki cherry (150g), prażone pestki słonecznika (garść), jogurt naturalny (1 opakowanie), sól, pieprz, bazylię i sok z cytryny. Zmielony filet z łososia należy wymieszać z opłukaną i rozgniecioną fasolką, dodać szczypiorek i przyprawić do smaku przyprawami. Następnie smażyć czosnek przez kilka minut i wymieszać z całością. Burgery grillować przez około 6 minut (po 3 na stronę). Podać z sałatką awokado.

Smacznego!