Kiedy rzucimy okiem na wszystkie możliwe ćwiczenia na dolne partie, łatwo zapomnieć o tym, jak ważnym jest zwykły przysiad bez obciążenia. Do wyboru mamy masę fajnie wyglądających ćwiczeń i często wolimy eksperymentować z nowymi aktywnościami, a nie pamiętamy o podstawach. Jednakże, aby dojść do bardziej zaawansowanych ćwiczeń, przysiad powinien znajdować się w naszym stałym repertuarze.

Mobilność w stawie biodrowym, kolanowym i skokowym

Zanim w ogóle zacznę opisywać, jak bardzo ważny jest przysiad w treningu gimnastycznym, najpierw chciałbym przedstawić jego zalety w życiu codziennym.

Dlaczego to takie ważne? Jeżeli spędzisz chociaż 10 minut na zabawie z dzieckiem, na pewno zauważysz, jak schodzi ono do idealnego przysiadu, gdy coś podnosi, bawi się zabawkami lub po prostu sobie siedzi. Pełny przysiad jest normalnym sposobem siedzenia dla ludzi i każde zdrowe dziecko rodzi się z mobilnością potrzebną do tego, aby komfortowo zejść w przysiad do samej ziemi.

Jednak z biegiem czasu i naszego życia, wrodzona mobilność jest poświęcana do uzyskania większej stabilności, prowadząc do takiego momentu, kiedy nasze biodra, kolana i stawy skokowe stają się sztywne. Taka sztywność może pomóc Ci w spędzaniu 8 godzin przy biurku, ale niestety, w końcu przyczyni się do bólu dolnego odcinka pleców, kolan i nie tylko. Poprzez ćwiczenie pełnego przysiadu bez obciążenia, będziesz w stanie pozbyć się ograniczeń w mięśniach i tkance łącznej.

Siła dolnych partii ciała

Kolejną korzyścią płynącą z treningu przysiadów bez obciążenia jest wzmacnianie wszystkich dolnych partii mięśniowych oraz brzucha. Twoje pośladki i uda staną się silniejsze, co przygotuje Cię do bardziej zaawansowanych ćwiczeń, takich jak przysiad na jednej nodze (pistol), wykroki z obciążeniem, skoki czy przewroty.

W życiu codziennym również znajdziesz wiele czynności, które będą wymagały wykonania pełnego przysiadu. Pomyśl o tym, jak siedzisz na kanapie, toalecie czy podłodze. Aby się podnieść, trzeba przejść przez przynajmniej połowę przysiadu.

Jeżeli brakuje Ci siły w nogach, aby zrobić pełen przysiad, prawdopodobnie w przyszłości będziesz miał problemy z normalnym funkcjonowaniem. Dlatego ważne jest, aby starsi ludzie byli w stanie podnieść się z ziemi, używając przysiadu.

Poniżej prezentuję przysiad z asekuracją dla początkujących:

Ważne!

  1. Przysiad bez obciążenia jest ważnym elementem, nie tylko w treningu gimnastycznym, ale również w życiu codziennym.
  2. Pełne przysiady pomogą Ci odzyskać wrodzoną mobilność w biodrach, kolanach i kostkach.
  3. Ćwicząc przysiady, zyskasz siłę w nogach i biodrach, które mogą Ci nawet ocalić życie!
O AUTORZE TEKSTU

Dominik Gronostajski

Ekspert od treningu z własnym ciężarem ciała i mobilności, Specjalista ds. żywienia

Od lat przerabiał różne dyscypliny sportu, zaczynając od kulturystyki przez Capoeirę aż po CrossFit. Niestety przez zaniedbania w mobilności i specyfikę danych dyscyplin nabawił się wielu kontuzji. Od tej pory zaczął poszerzać swoją wiedzę i szukać rozwiązań na własną rękę. Głód wiedzy pozostał do dziś i dzięki połączeniu zdobytych umiejętności i doświadczenia Dominik jest w stanie pomagać innym i realizować swoją misję, którą jest przekazywanie swoich wartości tak, aby wszyscy mogli poruszać się bez ograniczeń własnego ciała i ćwiczyć, czerpiąc z tego ogromną przyjemność – bez stresu i wyrzeczeń.

Aktualnie Dominik skupia się na pomaganiu mężczyznom wrócić do formy sprzed lat za pomocą treningu gimnastycznego oraz na leczeniu chorób naturalnymi sposobami. Dodatkowo prowadzi wykłady i warsztaty z mobilności, z aspektów związanych z treningiem oraz ze zdrowego żywienia.

Skontaktuj się z Dominikiem:

e-mail: dominik.trener.personalny@gmail.com

Strona www (kliknij)

Facebook (kliknij)

Instagram (kliknij)

YouTube (kliknij)